woensdag 15 december 2010

Wat zit er in uw doos?

Zo rond half december stijgt de spanning in veel bedrijven tot grote hoogte. Wat is er aan de hand? Het is weer tijd voor het kerstpakket. De jaarlijkse beloning voor alle inzet van het afgelopen jaar wordt uitgekeerd in de vorm van een grote kleurige doos met inhoud. Overal staan grote dozen op de gangen. Wat zou er dit jaar inzitten?
  
Deze dagen heb ik al heel wat dozen voorbij zien komen. Dozen in de tram, bus of in de trein op schoot bij de gelukkige ontvanger. Achter op de fiets onder de snelbinders en zelfs voor op het stuur. In de handen van wandelende mensen. In de kofferbak, op de achterbank of bijrijderstoel van de auto. De mensen die een kerstpakket hebben ontvangen zijn dolgelukkig met hun doos. De doos is mooi, we zijn dolblij van spanning, maar vrijwel altijd volgt er een soort van teleurstelling bij het uitpakken.

Ook ik heb jarenlang vol spanning het kerstpakket uitgepakt. De doos was meestal gevuld met flessen, levensmiddelen en nutteloze speeltjes. Na het uitpakken bekroop me altijd een gevoel van wanhoop. Want waar laat je al die spullen?
Jarenlang heb ik mijn keukenkastjes volgestouwd met flesjes wijn, blikjes ragout, kersen op sap, een blikje kreeftensoep en sardientjes in blik. Dan heb je ook nog de diverse potjes paté en natuurlijk de servetten. Inderdaad allemaal dingen die ik zelf nooit zou kopen, maar weggooien doe je ze natuurlijk ook niet. De meeste zaken lust ik nog niet eens. Ik drink geen wijn en ben vegetariër, dus meer dan de helft is niet aan mij besteed. Ik zet ze braaf in het keukenkastje met het vage idee dat ze misschien ooit nog wel eens van pas komen.

Het jaar erna zit ik weer mijn kerstpakket uit te pakken en wil weer alles in mijn keukenkastjes zetten, maar het past er niet meer bij. Nee, logisch, daar staan nog alle spullen van de kerst ervoor. Toch maar eens op de datum kijken. Bijna alles is over de datum en bovendien heb ik nu van de meeste zaken een nieuwere versie. Dus, open de vuilnisbak en alle oude zaken van het jaar ervoor verdwijnen in het zwarte gat van de vuilnisbak. Gatver, dat geeft pas een naar gevoel.

Nee, het traditionele kerstpakket kan echt niet meer. Weinig bazen zullen het aandurven om in deze tijd nog een grote doos met levensmiddelen te geven. Tegenwoordig wil men kunnen kiezen, het liefst uit duurzame producten met een goed verhaal.

In een duurzaam kerstpakket vind je bijvoorbeeld een Bamboe plaid of een Vietnamees krukje van waterhyacint. Deze producten zijn niet alledaags, worden duurzaam geproduceerd en zijn ook niet verpakt in drie lagen plastic. Graag ook geen doos vol, maar een paar mooie duurzame artikelen. Daar word ik nu blij van. Het ultieme kerstgevoel kan beginnen.

Ik hoop voor iedereen dat het pakket van dit jaar geen uitgepakte teleurstelling is, maar een duurzaam kerstgevoel.

Fijne feestdagen!


http://www.degroenezaak.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten