donderdag 26 mei 2011

Tasje erbij?

Regelmatig overkomt het me. Ik koop een klein dingetje in een winkel en na het afrekenen wordt het me vriendelijk aangereikt in een plastic tasje. Als ik dan even vriendelijk zeg dat ik geen tasje hoef omdat ik er al eentje bij me heb, verdwijnt de vriendelijke blik en wordt het dingetje uit het plastic tasje gehaald. Dit plastic tasje verdwijnt dan pardoes in de prullenbak. Ja, dat is natuurlijk het tegenovergestelde van wat ik wilde bereiken. Dan had ik hem nog beter kunnen aanpakken dan had ie bij mij in het stofmandje kunnen liggen totdat ie nog eens wordt hergebruikt.

Gelukkig beginnen ze in steeds meer winkels hierop te letten. Bij de Hema en de Blokker vragen ze al vriendelijk ´Tasje erbij?´ terwijl ze al bezig zijn een plastic tasje te pakken. Nog altijd zijn ze een beetje van slag als je dan ‘Nee, dank u, ik heb al een tas’ antwoordt.

Gratis plastic tasjes verdwijnen uit supermarkten
Ook in de supermarkten liggen de dunne gratis plastic tasjes bij de kassa's binnenkort niet langer voor het grijpen. Dit hebben alle 28 supermarktketens en groothandels afgesproken in het kader van een klimaatplan. De bestaande voorraden plastic tasjes worden nu opgemaakt.

Elders in Europa ging men Nederland al voor. In diverse Londense deelgemeenten zijn (gratis) plasticzakjes verboden (plastic bag ban in 2007) en in Italië werden ze per 1 januari verboden. In Nederland heeft men geen wettelijke verplichting opgelegd. De supermarkten kiezen er nu zelf voor de plasticzakjes in de ban te doen. Volgens brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) scheelt die maatregel ongeveer 500.000 kilogram plastic. Van de besparing die dat oplevert, kunnen 3500 huishoudens van energie worden voorzien, heeft de universiteit van Wageningen becijferd.


Alternatieven
Er zijn al diversen mooie alternatieven, zoals de Tassenbol, waar je gebruikte plastic tasjes in kunt doen. Deze tassenbollen zijn inmiddels al in veel supermarkten te vinden.

We gaan in ieder geval de goede kant op met elkaar, kwestie van door blijven gaan op dezelfde goede route!

De plastic tas wil naar huis
Dit jaar zijn al bijna 327 miljoen plastic tassen gebruikt wereldwijd. Een groot deel van deze tassen komt uiteindelijk via de wind en de zee in de oceanen terecht, waar ze decennia ronddrijven temidden van ander plastic afval. De Amerikaanse organisatie Heal The Bay heeft daarom een virale actie op Youtube gestart om het gebruik van herbruikbare tassen te bevorderen.

In een meesterlijk Youtube-filmpje volgen we een plastic tas op zijn reis naar ‘huis’: de Stille Oceaan. Voice over van deze mockumentary is Nobelprijs-winnaar Jeremy Irons. Met veel gevoel voor ironie vertelt hij hoe de plastic tas bedreigd wordt door honden en andere gevaren, voor hij veilig thuiskomt. De clip maakt op een humoristische wijze het probleem rondom plastic afval pijnlijk duidelijk.




http://www.degroenezaak.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten