donderdag 30 juni 2011

Resulaten uit het verleden bieden wel een garantie voor de toekomst!

Afgelopen week ben ik op communicatietraining geweest. Drie dagen non-stop kijken naar jezelf. Aanvankelijk wat lacherig, maar toch al snel serieus kijken naar welke resultaten je nu bereikt. En als er ongewenste resultaten zijn, uitzoeken van welke houding en gedrag dit het gevolg is. Nu wil ik het hier niet zozeer gaan hebben over mijn eigen fouten uit het verleden, maar het wat breder trekken door eens te kijken naar onze omgeving en hoe we er met elkaar voor staan.

Wat zijn je resultaten?
De eerste stap is kijken naar je concrete resultaten. Nou, dan is er best veel goeds te noemen en dat moeten we vooral behouden. Maar de foute resultaten moeten we ook onder de loep durven nemen. En foute resultaten zijn zondermeer: de vervuiling van de aarde, het opmaken van alle fossiele grondstoffen en de oneerlijke verdeling van de welvaart.

Welk gedrag en houding ligt aan deze resultaten ten grondslag?
Stap twee is kijken naar hoe het zover gekomen is. Wat hebben wij in het verleden gedaan dat we op dit punt zijn aanbeland? Het is mijn mening dat wij als mensheid een houding van superioriteit ten opzichte van onze omgeving hebben. Zo van: ach, we bedenken wel een oplossing. Want we willen gewoon doorgaan zoals nu. Dus we trekken ons niets aan van foute signalen als vervuiling, het opraken van fossiele grondstoffen en armoede bij anderen. Ai, dat is een heftige conclusie. Maar ja, wat kan je in je eentje beginnen? Dus we doen nog maar even niks.

Doelen stellen
Het laatste aspect van de communicatietraining was het stellen van 'nieuwe' doelen en kijken hoe je dit kunt bereiken.
Ik weet niet hoe het met u is, maar ik heb kinderen. En ik gun mijn kinderen en de kinderen van mijn kinderen en vele generaties erna hetzelfde goede leven als wij nu hebben op deze aardbol. En een kind kan zien dat dit zo niet kan doorgaan. Het onderstaande filmpje van de toen 12-jarige Severn Suzuki is al 19 jaar geleden opgenomen, maar haar boodschap heeft mij zeer geraakt.

Mijn doel is: het bijdragen aan een duurzamere wereld. En wat is uw doel?





http://www.degroenezaak.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten