donderdag 1 september 2011

Ruim je eigen troep op!

Vandaag zag ik het weer eens, iemand die gewoon zijn asbak leegde op het parkeerterrein. Even verderop stond een prullenbak, maar dat vond ie waarschijnlijk te ver lopen. Ik twijfelde, zal ik er wat van gaan zeggen? Maar een blik op de twee mannen in de auto was voldoende om dat idee direct te laten schieten. De asociale houding straalde er vanaf. Waarschijnlijk zou hij op zijn minst gaan schelden tegen me en dat is dan nog het beste scenario. Ook grote kans dat ie me een klap of erger zou verkopen. Maar de kans dat ie spontaan zijn excuses zou aanbieden voor zijn onbehoorlijke gedrag en zijn troep zou opruimen leek me zo ongeveer nihil.


Ik verbaas me er vaak over. Colaatje op? Gooi neer dat flesje. Wikkel van een Mars? Laat lekker vallen. Sigaret gerookt? Gooi neer die peuk. Lekker gepicknickt in het park of op het strand? Veel te veel gedoe om je afval dan ook weer mee naar huis te nemen, laat lekker liggen. En heb je teveel gedronken na een avondje stappen, kan je rustig afwateren tegen iemand zijn voordeur aan, geen probleem, dat lucht tenminste lekker op.
  
Ik weet het, de mensen die deze blog lezen, zijn niet degenen aan wie ik mijn boodschap hoef te geven. Die weten dat allang. En de mensen die hun eigen troep niet willen opruimen, zeggen waarschijnlijk iets als: "Mens, bemoei je met je eigen zaken!". Mijn punt is alleen dat het mijn eigen zaken zijn, het zijn zaken voor iedereen. Ik weet het, ik ben een te laf om de aso's rechtstreeks aan te spreken op hun wangedrag, maar vanachter mijn veilige computer vandaan durf ik best tegen alle aso's te roepen: "Ruim je eigen troep op!!!"


http://www.degroenezaak.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten