donderdag 26 januari 2012

Extreem weer

De natuur is compleet in de war, bomen lopen uit, de eerste narcissen zijn alweer gesignaleerd en vogels willen al nesten gaan maken. Mijn schaatsen zijn ook nog niet van de zolder gekomen en in mijn tuintje zie ik overal al weer knoppen in de planten zitten.
Voordelen zijn er ook genoeg. Winterjassen zijn dit zijn nog niet nodig geweest. Als je een auto hebt, zal je nog weinig hebben hoeven krabben en de winterbanden kunnen in de opslagplaats blijven liggen. Ook fijn, minder files. Dat is dan weer goed voor minder CO2-uitstoot. Voor de energierekening en het milieu is het fijn dat er nog niet hard gestookt hoeft te worden. De vraag dringt zich of de lente al begonnen is of gaat de winter nog komen?

Niemand die het weet. Weermodellen voorspelden een zeer strenge winter. Inmiddels is wel zeker dat die voorspelling niet klopte. Althans, niet in Nederland. Want elders in de wereld is er van alles aan de hand. In Zwitserland was het vorige week nog -34 graden, in Alaska komen sneeuwmuren van 10 meter hoog voor, Mexico zucht onder extreme koude en stormen enz enz. En in Nederland is het dan wel relatief warm, maar het is weer extreem nat geweest. Evacuaties voor mogelijke dijkdoorbraken, water dat al over de kades heenkwam. Ja, ook dat is nog maar één, twee weken geleden. Waar gaat het heen?

Terwijl ik dit schrijf, zie ik net berichten verschijnen dat 'de ijzers weer uit het vet kunnen'.  Zondag schijnt de kou echt binnen te vallen en woensdag zouden we al kunnen schaatsen op ondergelopen weilanden. Tja, momenteel lijkt het er nog helemaal niet op, maar wie weet, het zal me ook niet verbazen als we volgende maand nog een elfstedentocht krijgen.

De onvoorspelbaarheid van het weer is het enige dat voorspelbaarder is geworden. Weermannen en -vrouwen zijn net een soort waarzeggers geworden. Het verleden kunnen ze in ieder geval goed voorspellen....

 



http://www.degroenezaak.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten