donderdag 17 mei 2012

Kinderarbeid. Dat pikken we niet!

Unicef voert actie tegen kinderarbeid met de slogan 'Kinderabeid. Dat pikken we niet!' Met filmpjes die het begrip kinderarbeid dichterbij brengen wordt het grote onrecht dat veel kinderen ondergaan duidelijk gemaakt. 150 miljoen kinderen ondergaan dit vreselijke lot.

Deze kinderen werken als huissloofjes, in steengroeven en goudmijnen, in de seksindustrie, op plantages of in fabrieken. Ze kunnen hierdoor niet gewoon kind zijn en daar lijden ze lichamelijk en geestelijk onder. Kinderen die dit soort werk doen worden vaak ziek, raken soms gewond of komen om en worden misbruikt en uitgebuit. We kunnen ons niet voorstellen dat onze eigen kinderen onder dergelijke omstandigheden zouden moeten werken. Waarom accepteren we dan dat dit wel in ontwikkelingslanden gebeurt?





Het verhaal van David uit Benin
Een paar jaar geleden moest hij zijn school ineens missen. Nadat zijn vader was overleden, gaf zijn moeder hem met zijn kleine broertje Job mee aan een oom die in Nigeria woonde. Het was de bedoeling dat ze tijdens de vakantie de vrouw van zijn oom zouden helpen in de huishouding, maar er gebeurde iets heel anders. David en Job moesten werken in een steengroeve. In de brandende zon hakten ze dagenlang stenen tot gruis.

Meisjes hebben het nog slechter
In alle landen waar kinderarbeid en andere onrecht veelvuldig voorkomt, hebben meisjes het extra slecht. Ze worden misbruikt en verhandeld en hebben helemaal geen kansen of rechten. En dat is dan als je uberhaupt geboren wordt. Plan Nederland brengt dit wantoestanden aan het licht met een schokkend filmpje. Het tv-spotje van Plan toont de echo van een ongeboren baby. Een kinderstem zegt: "Ik hoop dat ik geen meisje ben, als meisje word ik verkracht. Ik hoop dat ik geen meisje ben, als meisje mag ik niet naar school. Ik hoop dat ik geen meisje ben, als meisje word ik geabort..." Vervolgens is er een flits te zien en klinkt er een luide piep. De beelden zijn heel heftig. De praktijk in India is echter nog veel heftiger. Elke minuut wordt daar een ongeboren meisje geaborteerd, omdat de ouders geen dochter willen. Dit heeft vooral te maken met de cultuur. Meisjes moeten als ze trouwen een bruidschat meenemen en ouders kunnen dit moeilijk betalen en willen dit ook niet betalen. En om deze cultuur worden meisjes achtergesteld, als ze al geboren worden....

Extra aandacht voor de positie van meisjes is niet alleen rechtvaardig, maar ook de slimste manier om de armoedespiraal te doorbreken. Opgeleide meisjes zorgen namelijk voor betere toekomstkansen voor hun dochters én zonen. Zo werkt de ontwikkeling door op alle volgende generaties.


-------------------------------------------------------------------------------


www.degroenezaak.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten