donderdag 15 december 2011

De kerst is uitgebroken!

Zo, Sint Nicolaas is alweer lang in Spanje, de pepernoten en marsepein zijn weer uit de schappen. Het is weer tijd voor de kerst. Een heerlijke rustige sfeervolle kerst!

Alhoewel….. dat gaat natuurlijk niet zomaar. Eerst moeten we nog even flink aan de bak om de kerstsfeer in huis te krijgen.
Te beginnen bij de boom. Gelijk een dilemma; de kuntstboom van zolder halen of een echte boom kopen? Met of zonder kluit? Wat is eigenlijk duurzamer? Nou, daar zijn de meningen over verdeeld. Als je er eentje met kluit koopt die je daarna terug kan plaatsen in je tuin is dat natuurlijk duurzamer dan een afgezaagde boom. Maar als je al een kunstboom op zolder hebt liggen, is dat het meest duurzame. Dus voor ons is de keus gemaakt; de oude kunstboom van zolder komt weer naar beneden.

Ok, de boom is beneden. Als altijd lastig om een goede plek voor te bedenken. Maar ja, net als vorige jaren gaat ie dan toch maar weer op de plaats waar de relaxstoel staat. Dan maar even niet relaxen de komende maanden, daar is bovendien toch geen tijd meer voor.

De boom moet natuurlijk ook versierd worden, gelukkig zitten de lampjes er nog in. Dat scheelt weer. Maar o ja, das waar ook, één van de takken was vorig jaar ook al lam, dat is er niet beter op geworden na weer een jaar inpakken en weer uitpakken. Zo, wat ijzerdraad er omheen en hoppa, hij staat. Niet meer aankomen anders zakt de tak vrees ik weer in. Nou nog de ballen erin. We hebben er nog wat liggen vanuit mijn jeugd, dus ook die komen ook weer van de zolder; het vogeltje zonder staart, het klokje dat niet meer luidt en ook nog een trompetje. Ja, vast herkenbaar. En natuurlijk ook nog wat duurzame cadeautjes onder de kerstboom. De kerstsfeer zit er nu al helemaal in.

O ja, de rest van het huis natuurlijk ook nog versieren. Lampjes voor de ramen, kerstkleedjes, kaarsjes, kerststukjes en ga zo maar door. Na een paar dagen heb ik eindelijk het idee dat de kerst begint in te treden.

Afspraken voor het kerstdiner maken. Ja, waar doen we het dit jaar? Met wie? Liefst met de hele familie natuurlijk. Maar die familie is wel heel groot. En iedereen heeft wel minimaal 2 kanten van de familie, die allemaal met kerst bij elkaar willen zijn. Hier geldt dan gewoon weer het recht van de sterkste, of in dit geval het recht van de snelste. Kwestie van wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Ik ben dit jaar maar eens begonnen in juli. Vroeg? Nee hoor, bijna al te laat. Dit jaar maar eens bij ons? Ja, waarom niet? Maar kunnen we wel een tafel maken waar zoveel mensen aan kunnen zitten? Wat moeten we eten? Ja, we hebben vegetariërs, een aantal mensen die geen e-nummers eten, eentje die geen varkensvlees of kaas mag, ook nog iemand met een glutenallergie, mijn moeder heeft een zoutloos dieet en dan hebben we ook nog een aantal kinderen die überhaupt niets lusten…..

Wat nog meer? Kerstmuziek! Een kerst zonder kerstmuziek, dat kan ook niet. Skyradio is een optie, maar ik heb ook geen zin in filemeldingen tijdens mijn kerstdiner. Dus eens kijken of die ene kerstcd die ik heb nog te vinden is. O ja, dat is waar ook. Deze heb ik al honderden keren gehoord, want het is de enige die we hebben. Echt wel leuk hoor, Mariah Carrey, maar ook George Micheal, Diana Ross….. Nee, dit kan ik echt niet nog een jaar aanhoren. En dat zo’n 5 keer per kerstdag. Dit jaar moet ik maar eens een nieuwe gaan kopen.

Intens tevreden lig ik in bed. Ik ben er klaar voor. Totdat…. Kletter kleng klingel.
Help, inbrekers? Voorzichtig kijken beneden. Het is erger, de boom ligt met zijn ballen en al op de grond. De kat is vrolijk door de kamer aan het voetballen met een kerstbal. Zou hij…..? Nee, het is toch waarschijnlijker dat die lamme tak het begeven heeft onder het gewicht van de ballen en daardoor de hele boel naar beneden heeft getrokken. Geeft niks, we doen het gewoon allemaal nog een keertje opnieuw.


Pfffff, ik kan nu al geen pap meer zeggen, maar nu zijn wij er ook helemaal klaar voor. De kerst is definitief uitgebroken!

-------------

In het onderstaande filmpje kunt u zien hoe u zich niet moet gedragen voor een fijne kerstsfeer!



--------------
 
http://www.degroenezaak.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten